Sunday 31 December 2017

SEMBANG KEDAI KOPI : TEKA-TEKI BILA TARIKH PRU-14



                    SEMBANG KEDAI KOPI : TEKA-TEKI BILA TARIKH PRU-14



Gendang PRU telah lama berbunyi hanya orang nombor satu Malaysia dan Allah SWT sahaja yang tahu bilakah PRU-14 akan berlangsung biarpun pelbagai teori yang keluar.

Apa pun tarikh luput kerajaan yang memerintah sekarang akan tamat dan terbubar secara automatiknya pada 24 Jun 2018 jika kita mengambil kira tarikh persidangan Dewan Rakyat Penggal ke-13 yang diadakan pada 2013.

Sebelum ini ramai ahli nujum membuat andaian bahawa PRU-14 akan diadakan pada penghujung tahun 2017 namun semua ramalan yang dilakukan tersasar.

Antara ramalan tarikh PRU ke-14 yang dicanangkan oleh ahli nujum sebelum ini ialah selepas Sukan SEA 2017 (sekiranya Malaysia menjadi juara), Selepas sambutan Hari Kemerdekaan Negara (31 Ogos 2017), selepas orang balik haji dan yang terbaharu selepas pembentangan Bajet Negara.
Namun ternyata bahawa semua ramalan tersebut adalah tidak tepat..haaa


                                        PRU SELEPAS TAHUN BAHARU CINA ?


Teka-teki baharu hampir terjawab apabila TPM sendiri membei bayangan bahawa ianya akan diadakan seselepas Tahun Baharu Cina, tahun ini (2018).

Zahid  memberi bayangan tersebut ketika merasmikan Tokong Teoh Fu Kiong di Hutan Melintang, hari ini, menggunakan perkataan "Hari Besar" seolah-olah merujuk kepada PRU-14 yang kini menjadi tanda tanya ramai bila akan diadakan.

"Jangan lupa Hari Besar (Tahun Baharu Cina) akan sampai, lepas Tahun Baharu Cina akan ada "Hari Besar' lain.

"Kalau dulu bikin silap (tak undi Barisan Nasional (BN), tak apa...saya maafkan. Kalau boleh kali ini, jangan bikin silap lagi woo," katanya dalam loghat orang Tionghoa berbahasa Melayu. (dipetik dari Bernama).

                                                                       CABARAN BN

Pada pendapat penulis kerajaan tidak akan bertindak tergesa-gesa dalam menetapkan  tarikh PRU dikala menerima serangan bertubi-tubi dari pihak lawan
.
Belum redha isu FGV, kerajaan terpaksa menjawab satu lagi isu baharu berkaiatan dengan pemindahan pemilikan tanah di Semarak, Kuala Lumpur.

Antara  isu lain yang masih perlu diberi penjelasan agar rakyat benar-benar memahami keadaan sebenar ialah berkaitan dengan FGV, penjelasan isu 1MDB dan juga isu cukai GST yang kerap dijadikan sebagai siulan pembangkang untuk menjatuhkan imej dan kreabiliti kerajaan BN.


No comments:

Post a Comment