Friday 21 April 2017

Tentang Ambo



Latar Belakang Penulis

Ambo nih hanya orang biasa, tiada ada apa yang istimewa, kerja ambo adalah tukang tulis di sebuah agenasi berita utama di negara ini.

Pada masa kecil kita ambo adalah nak jadi askar namun disebabkan oleh kurus dan kecil pada masa tuh ambo beberapa kali gagal ujian fizikal untuk menyertai Angkatan Tentera Malaysia (ATM)..bila ingat balik kelakar gak siap nagis dalam perjalanan balik ke pusat temuduga terbuka di Sekolah Menengah Hamzah, Machang...memamang kelakar bila ambo ingat balik.

Di pendekan cerita lepas tuh ambo sambung belajar ambil diploma di Akademi Seni Melaka, Batu Berendam selama dua tahun sebelum lanjutkan pelajaran ke Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) di kota Samarahan, Sarawak.

Masa kat study kat Unimas baru ambo kenal serba sedikit dunia luar, Al-Maklumlah sebab ambo berasal dari kampung mana kenal sangat dunia luar...haaaaa

Langit tak selalu cerah itu ungkapan yang menguatkan semangat ambo apabila gagal mendapat kerja selepas belajar tak khatam di Unimas, macam-macam ambo kerja termasuk jadi krew kat Mc D.

Namun akhir ''Rezeki itu dari Allah"pada usia pertengahan umur baru ambo dapat kerja di agenasi berita.

Pengajaran Rezeki, Takdir, Jodoh dan Maut itu datang dari Allah so kita mintalah darinya sbb dia raja segala kerajaan





No comments:

Post a Comment